Pon-pet: 09 - 20h, sub: 09 - 14h +385 1 551 3941 Ul. Crvenog križa 33, Zagreb
Prehrana bez glutena, savjeti za početnike

Prehrana bez glutena? Zašto baš bez glutena? U današnje vrijeme sve je više osoba kojima smeta odnosno koje ne podnose gluten. Najpoznatija svima je celijakija ali tu je još i intolerancija na gluten kao i alergija. Nažalost, jedini lijek svim tim bolestima je samo i isključivo prehrana bez glutena.

 

Ako ste upravo dobili dijagnozu celijakije, sigurno imate puno upitnika iznad glave što i kako dalje?! No, sigurno osjećate i olakšanje jer ste konačno otkrili što je uzrok svim Vašim problemima s kojima ste se mučili a to je gluten.  Prehrana bez glutena je spas za Vas i morate to shvatiti vrlo ozbiljno.

Znamo da se čini zastrašujuće ali vjerujte neće uvijek biti tako.  Jednom kad osjetite poboljšanje i da se vaše tijelo oporavlja od glutena, ništa više vam neće biti problem.

ŠTO JE UOPĆE GLUTEN?

Gluten je proteinska komponenta prisutna u pšenici, raži i ječmu – žitaricama koje su u većoj ili manjoj mjeri prisutne u svakodnevnoj prehrani. Proteini glutena osiguravaju elastičnost i ”ljepljivost” proizvodima od brašna zbog čega zauzimaju cijenjeno mjesto u pekarskoj industriji.

Najpoznatiji oblik nepodnošenja glutena je celijakija. Autoimuna bolest u kojoj dolazi do uništavanja crijevnih resica. Zbog toga se smanjuje apsorpcija nutrijenata u tankom crijevu, što dovodi do nedostatka hranjivih tvari u organizmu. Laički rečeno, osoba koja boluje od celijakije i hrani se zdravo te unosi dovoljno vitamina i minerala kroz hranu, možda će i usprkos tome imati deficit vitamina i minerala. Upravo iz razloga jer su crijevne resice oštećene a one igraju najveću ulogu.

Simptomi celijakije su bolovi u trbuhu, probavne tegobe, umor, anemija, mršavljenje i slab razvoj kod djece. Simptoma ima puno i ovise od osobe do osobe i zato se celijakija naziva i bolest tisuću lica.

Drugi oblik nepodnošenja glutena je alergija na pšenicu. Kao što imamo alergiju na npr. mlijeko, jaja, orašaste plodove i sl, tako postoji i alergija na pšenicu. Simptomi su kožne, respiratorne i gastrointestinalne reakcije na proteine iz pšenice. Otkriveno je čak 27 mogućih alergena u pšenici. Kako pšenice također ima u većini proizvoda, alergičari na pšenicu su također na bezglutenskoj prehrani.

Osim kod celijakije, alergije ili intolerancije na gluten, preporuka je uvesti bezglutensku prehranu i kod osoba koje imaju ostale autoimune bolesti kao npr: lupus, MS ili Hashimoto. Više o povezanosti glutena i autoimunih bolesti možete pronaći ovdje.

SUOČAVANJE S DIJAGNOZOM I PRILAGODBA

Pa hej! Uvijek može gore. Iako ste sad sigurno zbunjeni, polako, vjerujte da će sve biti dobro. Svaka promjena u životu nije laka ali se čovjek s vremenom navikne. Bezglutenska dijeta će vratiti vaš organizam i tijelo u normalu.

Svi probavni, kožni  i ostali problemi će s vremenom nestati, tijelo će se polako oporavljati od štete koju je nanio gluten. U ovoj fazi najbitnije se je informirati kako bi se greške svele na minimum.

Tu vam svakako preporučujemo da se obratite udruzi Celivita koja će Vas uputiti i biti podrška u vašem novom životu bez glutena. Osim kod njih, odgovore na sva vaša pitanja možete dobiti i kod nas. Naše osoblje također ne konzumira gluten dugo godina i možemo reći da  znamo  kako Vam je jer smo i sami prošli isto.

KAKO SI OLAKŠATI ŽIVOT NA BEZGLUTENSKOJ DIJETI?

Za početak bi trebali izbaciti sve namirnice iz vaše kuhinje koje sadrže gluten. Ukoliko ostali članovi nemaju problem s glutenom, onda je bitno da se vaše i njihove glutenske namirnice pravilno odvoje, da se ne nalaze na istoj polici te da  brašna budu dobro zatvorena.

Po nama, jedna od najbitnijih stvari je informirati svoje ukućane, kolege na poslu i rodbinu. Jasno im dati do znanja koliko je bitno da ne jedete gluten, zamoliti ih da pripaze na kontaminaciju te da je prehrana bez glutena vaš jedini lijek.

Teško je reći kako se organizirati jer svi imamo drugačiji način života i obaveze.  Ono što Vam možemo reći je to da kad pređete na bezglutensku prehranu ćete početi puno više razmišljati što i kad jesti. To zapravo i nije toliko loše jer ćete samim time unositi i kvalitetnije namirnice.

Sigurni smo da je većina oboljelih nakon dobivene dijagnoze išlo na Google istraživati što je celijakija, što je gluten i gdje se nalazi. Tu Vam je odmah prva zamka jer se uplašite kad vidite da glutena ima svagdje i pomislite da više nikad nećete moći uživati u hrani.

Naša preporuka Vam je da to ne radite, iako smo i sami prvo to išli napraviti, radije okrenite ploču i gledajte koja hrana je bez glutena i koje namirnice smijete konzumirati.

Napravite listu dozvoljenih namirnica, iznenadit ćete se koliko je duga i što sve smijete jesti.  Isprintajte si listu i stavite na vidljivo mjesto te prilikom  svakodnevne kupovine ili planiranje obroka, malo bacite oko na listu i vrlo brzo ćete dobiti ideju što danas kuhati.

Danas na tržištu postoji velik izbor bezglutenske tjestenine, brašna, slatkiša i svega ostaloga tako da je većina toga dostupno ili si možete sami pripremiti. Bezglutenska prehrana nije noća mora ali ako ste dobili dijagnozu celijakije, bitno je da gluten izbacite odmah.

PLANIRAJTE OBROKE UNAPRIJED

Ovaj korak će možda biti u početku malo težak, pogotovo ako nemate naviku kuhati. Vrlo je bitno stvoriti naviku planiranja kuhanja vaših obroka. Vjerujte jednom kad doživite da cijeli dan ništa ne jedete jer opcija kupovine u pekari ne postoji, sigurno ćete si idući put ponijeti obrok koji ste sami pripremili.

Kad malo razmislite da nema više pekara, brze hrane i prejedanja slatkišima ili čipsom, pa na kraju krajeva nije to ni toliko loše. Izbacili ste lošu hranu, jedete kuhano i to većinom meso, ribu i povrće. U tom pogledu će vam tijelo biti zahvalno, a i linija.

Svakako imajte uvijek uz sebe nešto od hrane jer nikad ne znate koliko ćete se negdje zadržati, a u slučaju da ogladnite, pekare i brza hrana više nisu opcija. Prehrana bez glutena i nije tako komplicirana kao što se sad čini, samo kao i za sve u životu, treba vremena da se uhodate.

Naravno da ponekad ćete jesti i deklariranu bezglutensku  junk food hranu, ali vjerujte da ćete više jesti zdraviju nego lošiju hranu.

Sad kad smo shvatili da ipak nije tolika panika i da ćemo moći i dalje svašta jesti, idemo se informirati o kontaminaciji i skrivenom glutenu.

 PAZITE NA KONTAMINACIJU I SKRIVENI GLUTEN

Već smo napomenuli da svoju bezglutensku hranu držite podalje od glutenske. Naravno da ćete ostaviti ostatku obitelji njihovu tjesteninu, ali pazite da bude daleko od vaše i da su i jedna i druga zatvorene.  Naša preporuka Vam je da si kupite i svoju dasku za rezanje, svoje kuhače, cijedila i sve ostalo posuđe koje je porozno donosno upija gluten.

Kad kupujete hranu, čitajte deklaracije i pazite što konzumirate. Nema onoga, pojesti ću samo malo pa ću onda danima biti na bezglutenskoj hrani. Budite odlučni i pazite na sebe, gluten treba dosta vremena da se izbaci iz tijela, a valjda vam je cilju da ga izbacite i osjećate se bolje. Više o skrivenom glutenu pročitajte ovdje !!

Autor teksta:
GlutenBio
Napomena: članak je informativan te ako sumnjate na celijakiju, prije izbacivanja glutena obavezno napravite sva testiranja i konzultirajte se s liječnikom.

 

prehrana bez glutena

 

 

Besplatna dostava za narudžbe iznad 300,00 kn! Članovi udruge Celivita imaju 10 % popusta na kupovinu. (Raspitajte se u udruzi za promo kod)